I flyver fra Kastrup først på eftermiddagen (eller allerede kl. 07.50 (ank. 09.00)), og efter 3 timers flyvetur ankommer I til Keflavik ved 15.30-tiden (lokal tid og uret stilles 2 timer tilbage). NB: der er flere afgange hver dag, også fra Billund (i højsæsonen fem direkte ugentlige afgange) – kl. 14.40 fra Billund, ank. kl. 15.30 i Island.
Der kan handles toldfrit og veksles penge ved ankomsten. I lufthavnen venter den valgte bil; se mere under Praktiske oplysninger.
I kører ad den brede vej mod øst gennem ret øde lavalandskaber, med udsigt mod bugten Faxaflói mod nord. Vi passerer Reykjaviks forstæder og forbløffes over den heftige byggeaktivitet. Ved nordsiden af den store sø Tingvallasøen ligger Tingvallasletten (billede) som er vigtig af to grunde: geologi og historie. Her ses meget tydeligt resultaterne af kontinentalpladernes bevægelse, som har skabt og fortsat skaber Island: den europæiske og den amerikanske plade driver bort fra hinanden og Island vokser op i mellemrummet, sådan meget populært forklaret. Det giver store revner og sprækker i landskabet og det præger området ved Tingvallasletten. Dette er samtidig Islands symbolske hjerte, for her skabtes Altinget i år 930 og fungerede som et parlament i mange hundrede år frem.
Sidste stop er i den lille by Laugarvatn, hvor der er indkvartering og måske middag. I bor to dage her.